fbpx

Ældre- og handicapforvaltningen

Den varme vision

UDFORDRING

Aalborg Kommunes ældre- og handicapforvaltning har 6500 ansatte, som hver dag arbejder på at give ældre og handicappede mere autonomi og livskvalitet i hverdagen. 

Forvaltningen havde lavet en overordnet vision, som helst skulle nå alle medarbejdere. En mail, der beskriver visionen, ville højst sandsynligt ikke have særlig stor impact, og generelt er det svært at formidle visioner ud til 6500 mennesker uden at noget går tabt. 

Derfor valgte forvaltningen at konvertere vision over til en video. Målet var at fange og inkludere så mange medarbejdere som muligt og stadig holde fast i det varme og nærværende budskab. Udfordringen var at konvertere visionen over til billederne, der kunne favne hele budskabet. 

PRODUKT

Rammen for videoen var givet på forhånd – Ældre- og handicapforvaltningens varme og vigtige vision. 

Det var nærmest en selvfølgelighed, at billederne skulle afspejle den hverdag, som medarbejderne ser til daglig. 

Dagligdagen indeholder en masse livsglæde og livskvalitet, så dette skulle selvfølgelig være omdrejningspunktet. Der blev udviklet et form for storyboard, der skabte overblik over locations, personer og scener.
Speaket i videoen binder locations, personer og budskabet sammen, og på den måde bliver visionen præsenteret på en vedkommende og varm måde, som samtidig er mere spiselig end et A4-ark. 

INFORMATION

Bureau: Weltklasse
Fotograf: Kevin Kvist
B-foto: Magnus Dahl Jensen
Klipper: Kevin Kvist
Koncept: Charlotte Espensen

SERVICES
  • Et creative brief, hvor vi afklarede de store linjer ifht. videoens udformning og budskab.
  • Optagelse af de 27 scener på 7 forskellige locations.
  • Den endelige video, der blev som den visuelle præsentation af den overordnede 2020-vision for Ældre- og Handicapforvaltningen. 
  • Animering af identitet

Ældre- og handicapforvaltningen

I Aalborg Kommunes regi findes Ældre- og handicapforvaltningen, der overordnet varetager sociale og sundhedsmæssige opgaver for ældre og børn samt unge og voksne med handicap. Afdelingen består af 3 underafdelinger; Ældre og sundhed, Handicapafdelingen og Myndighedsafdelingen. Tilsammen tæller de tre afdelinger i alt 6500 ansatte. I slutningen af 2019 skulle forvaltningen præsentere den nye 2020-vision. For at være sikre på, at visionen nåede så mange som muligt, valgte forvaltningen, at visionen skulle formidles via video. 

 Et stærkt budskab i en dejlig indpakning
Ældre- og handicapforvaltningen ville prøve en ny strategi, for at få deres 2020-vision spredt så bredt ud som muligt. De ville have lavet en video, der skulle være toneangivende for, hvad der skal ske fremadrettet. 

Visionen var på plads, og næste skridt var at finde ud af, hvordan den bedst kunne formidles ud til alle medarbejdere. Visionen blev skrevet om til et speak, der fungerer som bærerende element i videoen. 

På den visuelle side var det essentielt at formidle samme budskab. Sammen med forvaltningen blev der udtænkt en plan for, hvordan vi kunne favne alle aspekter så bredt som muligt. 

Først blev det defineret, hvilken stemning videoen skulle have. Den skulle emme af nærvær, gåpåmod og passion for faget. Speaket definerede, hvordan de forskellige klip skulle tilpasses og filmes.
Derefter kunne optagelserne gå i gang. Kevin stod primært for optagelserne sammen med vores praktikant Magnus. De har begge to et friskt blik på video, og det fungerede helt eminent sammen med det glade og fremsynede budskab.

Rundt på de forskellige locations var der en fed energi, og de glade ansigter stod i kø – vores fornemmeste opgave var at indfange dem. 

Målgruppen for videoen er medarbejderne, der arbejder i forvaltningen, og derfor gjorde vi også en dyd ud af at indfange genkendelighed, så medarbejderne nemt kunne se sig selv i videoen. 

Vi vurderede, at dette var en vigtig faktor for at viderebringe det stærke og gode budskab. 

Når man arbejder med video, mennesker og et samlet budskab, er der altid meget at holde styr på. En af udfordringerne var at skabe en naturlighed over optagelserne. Det er let at se, hvis folk er ukomfortable foran kameraet, men med lidt instruktion og vejledning fik vi nogle rigtig dejlige naturlige klip i kassen. 

En anden udfordring var at få det hele til at klappe. Videoen til Ældre- og handicapforvaltningen indeholdt 27 scener og 7 locations. Derudover var der mange mennesker, der skulle orkestreres til klippene, for så var vi sikre på at få det hele med. 

Vi lavede videoen i samarbejde med Weltklasse, og til at starte med havde vi ikke lavet en drejebog for optagelserne, men allerede efter første dag stod det klart, at alle havde brug for lidt mere struktur. 

Der blev udarbejdet et overblik over locations, personer og budskaber, hvilket fik processen til at glide som smurt. Vi havde nogle rigtig dejlige dage sammen med Ældre- og handicapforvaltningen.

Halvandet minuts livsglæde
Videoens endelige form er bygget op over det gennemgående speak. For at favne så mange medarbejdere i forvaltningen som muligt, er videoen et samsurium af mennesker og locations. Dog var vi meget opmærksomme på at lægge en fast linje i klippene, stemningen og budskabet. 

Ens for alle klippene er, at de viser, hvordan det er muligt at gøre en væsentlig og værdifuld forskel for både borgere og kollegaer, hvis man arbejder mod et fælles mål. 

Vi gjorde os umage med at indfange livsglæden og de varme interaktioner mellem både borgere og medarbejdere, for derved at skabe en video, der kunne virke som en positiv påmindelse om værdien af arbejdet, men også som et motiverende budskab for fremtiden. Kevin havde en fest med at filme videoen, og vi er super stolte af ham og resultatet.

Har du et spændende projekt i tankerne?

Kevin Kvist, Fotograf
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin