fbpx

Bæredygtighedsfestivalen Aalborg

videoerne, der skabte vækst
UDFORDRING

Center for Grøn Omstilling (CGO) står bag Bæredygtighedsfestivalen, som har eksisteret i 7 år, og hvert år har de mange besøgende. Bæredygtighedsfestivalen ønskede, i samarbejde med os, at lave content til deres Facebook-side alle de 4 dage, som festivalen forløb. Videoerne var tænkt som en dynamisk og flydende måde at reklamere for festivalen, mens den var i gang. 

Det var vigtigt for bæredygtighedsfestivalen, at videoerne formidlede materiale, der var up to date og at det viste den alsidighed, der er til festivalen. Inden den gik i gang fik vi et overblik over, hvilke events, der var vigtige at få med i videoerne fra de forskellige dage. I de fire dage sker der et utal af ting, så vi fik udstukket guidelines fra festivalen, men derudover havde vi frie tøjler til at indfange stemningen på havnen. Udfordringen denne case var at lave videoer, der rummede alle aspekter af festivalen, så de tiltalte så mange segmenter og interessenter som muligt. 

PRODUKT

I samarbejde med CGO afgrænsede vi, hvad de havde brug for i forbindelse med festivalen. Tidligere har vi på Naturmødet i Hirtshals arbejdet med dagligt content, og denne model foreslog vi til Bæredygtighedsfestivalen. Når vi optager video og tager billeder, som bliver videreformidlet samme dag, har vi muligheden for at være max agile og følge det naturlige flow til et event. 

Vi fik guidelines til, hvad CGO gerne ville have med i videoerne, og resten af materialet tog vi efter, hvad der gav mening. Igennem alle fire dages optagelser forsøgte vi at indfange så meget forskelligt som muligt. Videoerne er tænkt ud fra, at de skal tale til de mange segmenter, som festivalen favner – nemlig børn, unge, forældre, politikere, forskellige brancher, uddannelsesstedet og borgerne helt generelt. Vi synes selv, at videoerne blev lækre, og tallene fra Bæredygtighedsfestivalens facebookside viser, at folket er enige. Kæmpe win!

RESULTAT

Bæredygtighedsfestivalen er vækstet 64% i deres reach på Facebook.

SERVICES
  • Dag-til-dag videoproduktion af 4 videoer, der som blev brugt som content på deres facebookside. 
  • Fotos fra alle 4 dage på festivalen, som blev brugt som supplerende content til deres platforme. 

Bæredygtighedsfestivalen Aalborg 2019

Takket være de mange ildsjæle kunne Aalborg for 7. gang holde bæredygtighedsfestival i september 2019. Bæredygtighedsfestivalen er et epicenter for de mange forskellige bæredygtige tiltag, der er og bliver udviklet i Aalborg Kommune og Nordjylland. Festivalen strækker sig over 4 dage, og består af aktiviteter fra organisationer, virksomheder, skoler, borgere og mange flere. I år foregik festivalen primært på Aalborg havnefront, hvor der var sat telte op til de forskellige indslag. Derudover var der debatter og oplæg på flere lokationer rundt omkring i byen. Bæredygtighedsfestivalens mål er at skabe opmærksomhed omkring bæredygtighed på mange forskellige niveauer, og dermed oplyse borgerne om, hvad de selv kan gøre. Bæredygtighedsfestivalen kontaktede os, fordi de så ideen i at skabe løbende content, for på den måde at reklamere løbende på en organisk og naturlig måde – bogstaveligt talt. 

Aalborg i grønt
Bæredygtidhedsfestivalen ønskede, at vi skulle lave videoer og tage billeder løbende til festivalen, så de, igennem de 4 dage, kontinuerligt fik indhold til deres platforme. Den overordnede grund til, at de ønskede at implementere videoer og billeder i deres markedsføring, primært et ønske om at udbrede kendskabet til festivalen. Der er events og workshops til mange forskellige aldre, men med video kunne de ramme de unge. Det essentielle ved videoerne var, at de var nede på jorden og formidlede den hyggelige stemning til festivalen. Videoerne skulle ikke være for flyvske eller elitære – derimod skulle de vække seernes interesse for både bæredygtighed og festivalen generelt. I pre-produktionen bruger vi normalt meget tid på at udvikle et stærkt storyboard med et tilhørende skarpt speak, men i denne case var det selvsagt umuligt at planlægge ret meget. Vores fokus i pre-produktionen, til bæredygtighedsfestivalen, var på at planlægge, hvor vi skulle være hvornår. Inden festivalen startede fik vi tilsendt en tidsplan, så vi på forhånd vidste, hvordan vi kunne bruge vores tid mest meningsfyldt. 

 

Under festivalen optog vi løbende video og tog billeder. Den overordnede guideline var den tidsplan, vi havde fået fra folkene bag. Derudover var Kevin rundt på festivalen for at indfange lækre momenter og stemninger. Så vidt muligt forsøgte han at filme besøgende i mange forskellige aldre og i mange forskellige settings. Til et event som Bæredygtighedsfestivalen kan det være en udfordring at få det hele med. Festivalen har mange forskellige locations og de events og workshops, der foregår, er tilpasset mange forskellige segmenter. I videoerne forsøgte vi hele tiden at tænke ‘bredde’. For os var det en kæmpe hjælp, at folkene bag festivalen havde givet os nogle få guidelines til at få det vigtigste med. De havde også tænkt på bredden i videoerne, og derfor blev resultatet af de 4 dages optagelser både favnende og stemningsfyldte. 

Fantastiske grønne dage på havnen
Videoerne fra bæredygtighedsfestivalen indeholder alle de vigtigste elementer, når vi taler om events – en præsentation af begivenheden, introduktion til de mange locations og muligheder, indfangning af stemningen og selvfølgelig lækre billeder! Videoerne er opbygget over en ‘tapas-metode’. I stedet for at følge et specifikt event eller en specifik stand, smager seeren på mange forskellige ting og bliver præsenteret for alsidigheden af eventet. Auditivt er videoen opbygget på sammen måde, for der er en grundlæggende musik, som flere gange bliver afbrudt af reallyd for at understøtte følelsen af forskellige stemninger. 

Aalborg Kommunes evaluering af festivalen giver et indblik i, at det var en smart beslutning at benytte video-content til Bæredygtidhedsfestivalen. På festivalen var alle aldre repræsentereret, men det er umuligt ikke at fornemme de unges stigende interesse for miljøet. For at ramme denne målgruppe skal man tale visuelt – altså via video. De unges forbrug af video er mange gange større end tidligere generationer, og derfor var video oplagt og genialt for Bæredygtighedsfestivalen. Stigningen i deres views på Facebook har skabt vækst på flere fronter, og dette kan også være med til at øge interessen fremadrettet. Vi glæder os allerede til næste år!

vi har været ovenud tilfredse med jeres arbejde! Vi er i gang med evaluering og skal til at kigge på visninger på vores Facebookside men også Aalborg Kommunes, hvor nogle af dem er blevet del i løbet af festivalen! Det glæder vi os helt vildt til at dykke ned i!

Mette (Aalborg Kommune)

Har du et spændende projekt i tankerne?

Jeppe Rahbek, kreativ leder og klar til at hjælpe
Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin