fbpx

Guide til YouTube markedsføring

Del
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email

Ingen er i tvivl om, at content marketing er mindst lige så vigtigt som fastelavnsboller i februar, men markedsføring på YouTube kan også være en sjov størrelse og svært at navigere rundt i – Hvis det skal gå mega godt, i hvert fald.

YouTube er blandt verdens 4 største sociale medier – tilmed ejet af den almægtige Google, der stort set ejer hele internettet – så hvis du ikke allerede har YouTube med i din content marketing plan, så er det på tide, at den kommer med.

Når du bruger YouTube selv og ser en video, har du sikkert lagt mærke til, at YouTube foreslår den næste video, du skal se. Og denne video afspilles automatisk, når den aktuelle video er færdig. Det giver noget til brugervenligheden og er super smart for at du kan opdage lignende videoer, men det er ikke særlig hensigtmæssigt for virksomheder. For typisk er de foreslåede videoer produceret af konkurrenten, og dette er vi selvfølgelig ikke vildt begejstrede for. Man ville helst gerne være alene om seerens opmærksomhed!

Derfor skal du please YouTube så meget som muligt, for at ranke højere og få mere spotlight, end dine konkurrenter. Det virker meget simpelt, ikke?

Vi har lavet en kort guide til, hvordan du får mest ud af din YouTube markedsføring:

  • Når du uploader en video på YouTube er det altid vigtigt, at du laver en fyldestgørende beskrives af din video, for at den kan blive fundet på relevante søgninger. Dette er meget lig almindelig SEO-arbejde.
  • Du bør også gøre brug af tagging-feltet her, som er under samme beskrivelsesboks. Her bør du bruge så mange tags som overhovedet muligt, der selvfølgelig er relateret til din video. Det giver også lidt YouTube kælepoints hvis du kan bruge et tag, som kun du bruger. Det kan eksempelvis være et firmanavn eller en fed catchphrase.
  • YouTube opfatter nemlig dette tag som værdifuldt og unikt, og med direkte sammenhæng til dine andre videoer. Derfor vil dine videoer blive prioriteret som mest relevante og blive eksponeret for seeren.
  • YouTube vurderer også kvaliteten og relevansen af YouTube videoer ud fra disse punkter:
    – Video retention, altså hvor meget af din video, folk ser.
    – Mængde af kommentarer fra seere.
    – Subscribers der er kommet til, efter at have set din video.
    – Hvor mange delinger din video har.
    – Mængden af folk, der har sat din video som favorit.
    – Mængde af thumbs up på din video.
Læs mere omkring egen videoproduktion på vores blogposts her:
Der er mange vigtige ting at huske på, når man er på YouTube som virksomhed. Her var nogle af dem – vi håber, at du får en kæmpe succes!

Der er mere..

Har du spørgsmål?

Jeppe Rahbek, kreativ leder og klar til at hjælpe