fbpx

Hvis du siger, jeg skal, så vil jeg ikke!

Del
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email

– Hvis kunderne føler, at de selv har valgt dig, køber de mere

“Du skal købe vores produkt, fordi det er det bedste på markedet og det har de bedste egenskaber” – sådan et statement er både tørt, upersonligt og ikke overbevisende, men det er en meget typisk markedsføringsfejl. Som kunde har man aldrig lyst til at føle sig som en foie gras-gås, der får stoppet tilbud og mersalg ned i halsen. 

Loyale kunder er helt bestemt stadig et fænomen, men virksomheder, der tager sine kunder for givet, bør nok sadle om hurtigst muligt, for alt tyder på, at det er en giftig strategi. I stedet for et det vigtigt, at virksomheder forstår den psykologiske vigtighed, der ligger i det frie valg. 

Som virksomhed er det vigtigt at sætte sig i sine kunder sted, og det betyder blandt andet, at vi skal være opmærksomme på at fremlægge muligheder for vores kunder. Hvis kunderne har en følelsen af et frit valg og autonomi, kan det være grunden til, at de runder din butik igen en anden gang. 

Hvis du markedsfører dit produkt gennem en en historie, virker det mindre anmassende. Det virker derimod som om, du har en passion, du har lyst til at fortælle verden om, og så lader du valget være op til køberne. Det er påvist, at kunder godt kan lide, når de føler, at de selv har taget valget om, hvem de vil handle med. Af samme årsag er formularen enkel – jo bedre du er til at lægge magten over på kundernes side, jo større er chancen for, at du får nye kunder i biksen og vedholde loyalitet hos dine nuværende kunder.

Der er mere..

Har du spørgsmål?

Jeppe Rahbek, kreativ leder og klar til at hjælpe