Visuel identitet gør dig genkendelig, det er dit ansigt udadtil og det viser hvem du er.
Vi køber alle sammen med øjnene. Vi ser, fortolker og bedømmer. Derfor er det afgørende for dit brand og/eller dine produkter, at du ikke alene differentierer dig og fanger opmærksomhed, men også, at din skarpe visuelle identitet sender de helt rigtige signaler.
Den visuelle identitet skal fortælle en historie og vække følelser, der efterlader læseren med det ønskede billede af dig og gør dit brand til det rigtige valg. Og allerhelst det eneste rigtige for læseren, ikke sandt?
Enhver professionel opgave har en form for struktur. I denne struktur ligger der klare retningslinjer, der skal overholdes for at designet fungerer og er strømlinet med virksomhedens visuelle identitet. Det går lige fra visitkort til hjemmeside, til eventuelle temaer på sociale medier og til fremtoning og tone-of-voice gennem eksempelvis video.
Men hvad består en visuel identitet så af?
Et godt sted at starte, er ved at kigge på følgende punkter:
Farver:
Farver kan konnotere en bestemt følelse hos modtageren, og det er derfor vigtigt at afstemme sin farveskala med de følelser eller det udtryk, man ønsker at signalere.
Tænk også over, hvorvidt farverne skal være frembrusende, afdæmpede eller helt neutrale. Det fortæller også noget om dit brand, din tilgang til omverdenen og dine holdninger.
Læs mere i vores blogpost omkring farver i dit content.
Typografi:
Typografi eller skrifttyper er med til at understøtte udtryk, og man kan sige meget blot ved den rigtige udformning af et ord. Den rigtige typografi skal kunne bruges kontinuerligt og i forskellige sammenhænge digitalt såvel som på print.
Den grundlæggende holdning er, at skrifttyper uden fødder som f.eks. Helvetica og Arial signalerer, at dit brand er en progressiv og fremadstormende, mens skrifttyper med fødder som f.eks. Times New Roman eller Georgia anses for mere konservative.
Logo:
Et skarpt logo er altafgørende og vil være det, omverdenen husker dig på. Logoet er den ultimative grafiske repræsentation af jeres brand og skal helst kommunikere både jeres koncepter, værdier og identitet i en samlet pakke, der kan bruges igen og igen i utallige sammenhænge. Tænk på, at flere af verdens største virksomheder kan nøjes med at efterlade sit logo, og så ved man straks, hvem de er.
Billedstil:
Billeder er en vigtig del af den gode visuelle identitet, og en gennemgående billedstil skal derfor også afstemmes den ønskede retning og stemning.
Det kan eksempelvis betyde, at alle billeder brugt indenfor brandet er med samme filter, samme farveudtryk, og/eller samme følelsesmæssige udtryk, f.eks. afslappet og beroligende eller ungdommeligt og tempofyldt.
Vi giver dig 5 tips til videoredigering her.