fbpx
Kurs mod vildhed

Maersk

PRESSE

https://blivskibsofficer.dk

https://www.facebook.com/Maersk/

https://www.instagram.com/maersk_official/?hl=en

https://maritimedanmark.dk/?Id=42493

INFORMATION

Bureau CompanYoung

Fotograf Marc Skjødt Pedersen

B-foto Jeppe Svendsen

Klipper Marc Skjødt Pedersen

Grade Kevin Kvist

Koncept Daniel Birkholm og Jeppe Rahbek

Hovedperson Tim

Nye talenter

Udfordring

Maersk er jo en mastodont af en international virksomhed, der har eksisteret siden 1904, og som i dag er en af de allerstørste inden for transport af containere.

Med tiden er Maersk blevet meget mere end et fragtfirma. Blandt meget andet rekrutterer de unge til at uddanne sig i deres regi. Maersk ønskede en video, der skulle få flere unge til at uddanne sig til skibsofficerer, og derfor skulle videoen vise, hvad livet til søs indeholder. 

Videoen skulle være en dokumentar og Maersk er de første til at bruge en dokumentar som hvervningskampagne.
Vi knuselsker den dokumentaristiske genre, men vi ved også, at der er mange udfordrende elementer ved netop denne genre. 

Vi kan mange filmtricks, men vi kan ikke forudse fremtiden, og derfor var det med stor spænding, at Marc drog mod nord med en masse grej.

Dokumentar Rahbek Media & Maersk
Produkt

I samarbejde med CompanYoung blev det hurtig klart, at vi skulle lave en dokumentar.
Som sagt kan vi ikke planlægge virkeligheden, men vi forsøgte at lave nogle fikspunkter hjemmefra for på den måde at sikre en sammenhæng mellem optagelserne og budskabet. 

Det var allerførste gang Maersk benyttede video til at hverve elever til skibsofficersuddannelsen, og på mange måder var denne dokumentar også en ‘first’ for os.

Tim, som er dokumentarens hovedperson, var heldigvis formidabel på video, og vi havde nogle spændende dage på Venta Maersk i det baltiske hav. 

Den 30 minutter lange video er produktet af 21 timers råmateriale. Den færdige video er sidenhen blevet delt på flere af Maersks platforme, hvor den har fået meget opmærksomhed, men vigtigst af alt – det er nu muligt for unge at få et spændende og realistisk indblik i, hvordan det er at uddanne sig til skibsofficer hos Maersk. Og vi kan stadig ikke komme os over oplevelsen og de vanvittigt flotte billeder, vi fik på den tur.

Services

Personudviklingsspørgsmål for at forventningsafstemme med vores hovedperson, og vurdere, hvilke elementer, der er mest interessante.

Opstartsmøde med Maersk og hovedpersonen. Målet var at finde ud af, hvilken form videoen skulle tage.

Genremæssig afklaring defineret ud fra ønsker, budskab og fokus på målgruppetyper.

Et ‘proposed creative treatment’, som er dokumentarens svar på et storyboard. Det indeholder forhåbninger om scener, følelser, lyd, budskab og billeder 

Optagedagene i Svendborg og på skibet, der sejlede fra Kotka i Finland, forbi Riga for at ende i Bremerhaven i Tyskland. 

Et moodboard for at afstemme den visuelle præsentation af videoen. 

30 minutters færdig dokumentar, som Maersk benytter på deres platforme til at hverve unge til deres uddannelser. 

Diverse downcuts af dokumentaren, som bruges top funnel til at drive trafik til selve dokumentaren.

Jeppe Rahbek Kreativ leder og klar til at hjælpe

Har du et spændende projekt i tankerne?

RM sætter alle sejl til

Maersk har eksisteret siden 1904 og har siden 1994 været verdens største containerrederi. I dag er Maersk et enormt konsortium, der varetager opgaver inden for containertransport og meget andet. De udmærker sig i branchen ved simpelthen at være de største. 

At Maersk selv uddanner folk er en micro del af hele foretagendet, men vi var ovenud lykkelige for at lande så stor en aftale med netop dem.
Vi blev endnu gladere, da vi fik af vide, at videoen skulle være i en dokumentar, for så havde vi endnu mere tid til at fortælle om både Maersk og hovedpersonen, Tim. 

Så til søs!

Maersk havde et ønske om at lave en video i et langt format, hvor der var tid til at gå i dybden med selve oplevelsen af at uddanne sig til skibsofficer og generelt livet på et af Maersk store containerskibe.
I dag er der mange uddannelsessteder, der begynder at benytte sig af videomarkedsføring, og det er med god grund. For mange unge er videoformatet en vigtig informationskilde, og alt tyder på, at det er fremtiden.

Det var essentielt, at Maersks video både indeholdt informative elementer, men også elementer, der mindede om YouTube/vlogger-formatet, for at tale ind i et sprog, den unge målgruppen kender i forvejen. Derudover var det vigtigt for Maersk, at videoen talte til fagnørden, eventyreren, den karriereorienterede og sømanden, fordi det er netop disse typer, der oftest opsøger uddannelsen. 

Indledningsvis havde vi flere møder med Maersk, dokumentarens hovedperson Tim og kontaktpersonen, for der var meget, der skulle orkestreres inden afgang. Først var det væsentligt at fastlægge en overordnet struktur for videoen og formatet. Målet var at få helheden og nærværet med i videoen, og derfor var en hovedpersonsbåret dokumentar oplagt. Altså var det også vigtigt, at vi havde en klar fornemmelse af Tim.

Vi havde blandt andet et møde med ham for at afklare, hvordan han kunne fungere som hovedperson. På den måde fik vi et overblik over, hvordan vi kunne bruge Tim til at binde de forskellige budskaber, kapitler og elementer sammen. 

Da de store linjer var på plads, og vi havde forventningsafstemt med alle parter, kunne de egentlige optagelser gå i gang. 

Først var Marc med i Svendborg, hvor Tim gjorde sig klar til at skulle afsted og derefter gik turen til Kotka, som ligger uden for Helsinki. I Kotka påmønstrede Marc, Tim og kontaktpersonen Venta Maersk. 

Derefter gik turen til Riga, hvor vi filmede en den del, der er tiltænkt eventyreren. Vi filmede inde i byen for at vise, hvilke fede rejseoplevelser, der følger med jobbet som søofficer. Denne sekvens filmede vi i en frisk YouTube/rejse-vlog-stil for at fange det unge segment. 

Efter stoppet i Riga vendte Venta Maersk stævnen mod Bremerhaven, som er en længere rute, hvilket betød en del tid på skibet. På denne del af turen havde vi tid til at dokumentere livet ombord og gå i dybden med det mere søfartstekniske. Her optog vi de dele af dokumentaren, der skulle please fagnørden, sømanden og den karriereorienterede. 

Udfordringen, ved netop denne dokumentar, var at være talerør for en så stor og anerkendt virksomhed, men samtidig tale i øjenhøjde til unge.
Det vigtigste var, at videoen blev fortalt på en fængende og vedkommende måde, så den kunne tiltrække de væsentlige målgrupper. Med andre ord – der var meget, som skulle klappe i løbet af de 5 dage på havet.

Videoen skulle være en dokumentar og den genre dikterer altid, at processen bliver en ligning med mange ubekendte. På forhånd havde vi struktureret alt det, der var muligt, og derudover havde vi daglige møder under morgenmaden, hvor vi planlagde dagens optagelser. 

Hver aften mødtes vi for at tage temperaturen på videoproduktionen og finde ud af, hvad vi havde og hvad vi manglede. Hver aften tog vi derudover dobbelt backup, som blev placeret forskellige steder på skibet i frygt for at miste en af udgaverne. 

Marc skulle holde tungen lige i munden og have sit kamera på sig døgnet rundt, men heldigvis resulterede den frie form i mange visuelle bangers og fede klip, som ikke kunne være planlagt.
Blandt andet fik Thea en plads i dokumentaren, hvilket var uventet. Hun fungerede godt på kamera og hendes rolle var kun med til at underbygge det eksisterende narrativ.

I sikker havn

Marc stod ved videoproduktionens ror under hele processen, og han holdt kursen fra ende til anden. Den endelige dokumentar er opbygget omkring hovedpersonen, Tim.
Vi følger ham tæt fra han er hjemme i Svendborg, når han flyver mod nord, når han påmønstrer Venta Maersk og undervejs på turen. 

Tim er fikspunktet, som vi narrativt løber stjerneløb ud fra – selvom vi bevæger os rundt omkring geografisk, på skibet og fagligt, så vender vi hele tiden tilbage til ham. 

Og det var helt bevidst at have Tim som det bærende element i dokumentaren. Maersk valgte netop denne vinkel for at personificere uddannelsen, så den er lettere at spejle sig i for  potentielle elever. 

Det lange dokumentarformat giver seeren et indblik i livet som skibsofficer, men også en smagsprøve på den spændende hverdag, der følger med at være sømand/kvinde af verden. 

En dokumentar stævner ud i verden

Efter alle 21 timers råmateriale var sorteret, udvalgt og behandlet var dokumentaren færdig efter MANGE timers redigering og finpudsning. Videoen er som udgangspunkt blevet lanceret på uddannelsens hjemmeside, hvor den fungerer som det mest centrale element på siden. 

Derudover blev videoen også delt på Maersks officielle Facebook-side, hvor den indtil videre har opnået over 24.000 visninger, hvilket vi er super stoked og meget stolte over.
Marc var ved at gå i dørken af træthed efter dagene på havet, men det var det hele værd. Maersk-turen og processen var et fantastisk eventyr i det baltiske hav – et eventyr, vi er stolte af! 

Jeppe Rahbek Kreativ leder og klar til at hjælpe

Har du et spændende projekt i tankerne?