Produktionsforløb hos Rahbek Media

FASE 1

Kickoff.

Creative Brief Spørgeskema

Som det første sender vi et Creative Brief spørgeskema (.pdf) til kunden. Det indeholder en række afklarende punkter som vi beder kunden udfylde, såsom:

  • Giv os et kort overblik.
  • Hvad er jeres mål?
  • Hvem kommunikerer vi til?
  • Skal logo og grafik animeres?

Dette gøres for at undgå misforståelser og bruge mindst muligt af kundens tid (som vi ved er dyrebar).

Creative Brief Spørgeskema

Som det første sender vi et Creative Brief spørgeskema (.pdf) til kunden. Det indeholder en række afklarende punkter som vi beder kunden udfylde, såsom:

  • Giv os et kort overblik.
  • Hvad er jeres mål?
  • Hvem kommunikerer vi til?
  • Skal logo og grafik animeres?

Dette gøres for at undgå misforståelser og bruge mindst muligt af kundens tid (som vi ved er dyrebar).

Brand Research

Vi indleder altid med at lave research på kundens brand. Aspekter vi undersøger:

  • Hvem er de? Hvad tilbyder de?
  • Hvem er deres konkurrenter?
  • Hvordan producere vi indhold der gør konkurrenterne irrelevante?

Denne research er uhyre simpel, men essentiel for at skabe det banebrydende produkt vi stræber efter,

Brand Research

Vi indleder altid med at lave research på kundens brand. Aspekter vi undersøger:

  • Hvem er de? Hvad tilbyder de?
  • Hvem er deres konkurrenter?
  • Hvordan producere vi indhold der gør konkurrenterne irrelevante?

Denne research er uhyre simpel, men essentiel for at skabe det banebrydende produkt vi stræber efter,

Udforskningsmøde

Ethvert godt samarbejde bunder i tillid. De sidste 500 år har man i Danmark bygget tillid når man mødes over kringle, kaffe eller begge dele – og det er ingen undtagelse hos os. Vi foretrækker et møde i det fysiske rum, men sommetider er logistikken lidt af en sørens karl, og vi må nøjes med et video- eller telefonopkald.

Under dette møde benytter vi muligheden til at spørge ind til det udfyldte Creative Brief spørgeskema, for at grave endnu dybere i kundens ønsker og behov gennem vores ekspertise og flereårige erfaringer.

Udforskningsmøde

Ethvert godt samarbejde bunder i tillid. De sidste 500 år har man i Danmark bygget tillid når man mødes over kringle, kaffe eller begge dele – og det er ingen undtagelse hos os. Vi foretrækker et møde i det fysiske rum, men sommetider er logistikken lidt af en sørens karl, og vi må nøjes med et video- eller telefonopkald.

Under dette møde benytter vi muligheden til at spørge ind til det udfyldte Creative Brief spørgeskema, for at grave endnu dybere i kundens ønsker og behov gennem vores ekspertise og flereårige erfaringer.

Informering af Kunden

Vi gør det lettest muligt for kunden at arbejde sammen med os. Det indebærer at introducere dem til vores værktøjer og vores proces:

  • Introduktion til Google Docs
  • Tilsending af produktionsproces, kontaktinformation med mere.

Vi beder kunden levere feedback vha. de 3 K’er:

  • Krystalklar: klar, tydelig og direkte.
  • Kortfattet: kort og letforståelig liste, der kan afkrydses.
  • Konsolideret: feedback fra alle involverede personer i én samlet mail.

Informering af Kunden

Vi gør det lettest muligt for kunden at arbejde sammen med os. Det indebærer at introducere dem til vores værktøjer og vores proces:

  • Introduktion til Google Docs
  • Tilsending af produktionsproces, kontaktinformation med mere.

Vi beder kunden levere feedback vha. de 3 K’er:

  • Krystalklar: klar, tydelig og direkte.
  • Kortfattet: kort og letforståelig liste, der kan afkrydses.
  • Konsolideret: feedback fra alle involverede personer i én samlet mail.

FASE 2

Præproduktion.

Eksempel på hvordan et moodboard kan se ud.

Moodboard

Et moodboard er en samling af billeder, der beskriver den visuelle æstetik og stemning som man ønsker projektet skal opnå.

Hos Rahbek Media kreerer vi ofte forskellige moodboards der peger i forskellige retninger, som kunden kan vælge imellem.

Moodboard

Et moodboard er en samling af billeder, der beskriver den visuelle æstetik og stemning som man ønsker projektet skal opnå.

Hos Rahbek Media kreerer vi ofte forskellige moodboards der peger i forskellige retninger, som kunden kan vælge imellem.

Creative Brief

Alt det foregående information konsolideres og sammenskrives til et creative brief. Et creative brief en præcis beskrivelse af hvad projektet skal indeholde, hvilke mål der er for produktionen samt hvordan der bør udfolde sig æstetisk og kommunikativt. Det er således et af vores vigtigste værktøjer til at skabe tillid og overensstemmelse mellem kunden og Rahbek Media.

Creative Brief

Alt det foregående information konsolideres og sammenskrives til et creative brief. Et creative brief en præcis beskrivelse af hvad projektet skal indeholde, hvilke mål der er for produktionen samt hvordan der bør udfolde sig æstetisk og kommunikativt. Det er således et af vores vigtigste værktøjer til at skabe tillid og overensstemmelse mellem kunden og Rahbek Media.

Generel forberedelse

Vi har sammensat en overskuelig liste med gode råd til kunden, om hvordan de bedst muligt forbereder sig til optagelserne.

  • Planlæg hvor optagelserne skal foregå
  • Book lokalerne
  • Informer organisationen om at der kommer kamerafolk – alle vil gerne have et par dages varsel til at sætte håret og finde det rigtige outfit frem.
  • Er lokationen afhængig af vejrlig/udefrakommende påvirkninger? Overvej i så fald alternativer.

Generel forberedelse

Vi har sammensat en overskuelig liste med gode råd til kunden, om hvordan de bedst muligt forbereder sig til optagelserne.

  • Planlæg hvor optagelserne skal foregå
  • Book lokalerne
  • Informer organisationen om at der kommer kamerafolk – alle vil gerne have et par dages varsel til at sætte håret og finde det rigtige outfit frem.
  • Er lokationen afhængig af vejrlig/udefrakommende påvirkninger? Overvej i så fald alternativer.

Forberedelse til interview

Har man ikke prøvet det før, kan det være sværere end man lige tror. Vi har stor erfaring med at få dem til at køre gnidningsfrit med et godt resultat, men et par tips er der selvfølgelig plads til:

  • Gennemtænk hvilket budskab du vil have overbragt.
    • Skær ind til det helt essentielle.
    • Overvej videoens længde; informationen skal kunne leveres uden det virker for komprimeret.
  • Det er en god idé at øve speaket til venner eller kollegaer.
  • Glimt i øjet! 😉

Forberedelse til interview

Har man ikke prøvet det før, kan det være sværere end man lige tror. Vi har stor erfaring med at få dem til at køre gnidningsfrit med et godt resultat, men et par tips er der selvfølgelig plads til:

  • Gennemtænk hvilket budskab du vil have overbragt.
    • Skær ind til det helt essentielle.
    • Overvej videoens længde; informationen skal kunne leveres uden det virker for komprimeret.
  • Det er en god idé at øve speaket til venner eller kollegaer.
  • Glimt i øjet! 😉

FASE 3

Produktion.

Optagelser

Efter skrivebordsarbejdet er på plads i fase 1 og 2, kan vi begynde på optagelserne – noget som vi altid glæder os til!

Vi ankommer 100% forberedt på det aftalte tidspunkt og sted, klar til at påbegynde optagelserne. Vi ynder at være meget fleksible ude i felten og vi har stor erfaring med at bruge omgivelserne kreativt og kan derfor hjælpe med at vælge de rette rammer til optagelserne.

Optagelser

Efter skrivebordsarbejdet er på plads i fase 1 og 2, kan vi begynde på optagelserne – noget som vi altid glæder os til!

Vi ankommer 100% forberedt på det aftalte tidspunkt og sted, klar til at påbegynde optagelserne. Vi ynder at være meget fleksible ude i felten og vi har stor erfaring med at bruge omgivelserne kreativt og kan derfor hjælpe med at vælge de rette rammer til optagelserne.

Udstyr

Hos Rahbek Media tror vi på at det rigtige værktøj er det halve arbejde gjort. Okay, måske nærmere 20%, men godt udstyr er altså bare bedre! Derfor er vi meget opmærksomme på hvad der sker på videoudstyrsfronten, så vi er sikre på vi holder os opdaterede og kan tilbyde vores rare kunder toppen af poppen.

En lille del af vores videoudstyr.

Udstyr

Hos Rahbek Media tror vi på at det rigtige værktøj er det halve arbejde gjort. Okay, måske nærmere 20%, men godt udstyr er altså bare bedre! Derfor er vi meget opmærksomme på hvad der sker på videoudstyrsfronten, så vi er sikre på vi holder os opdaterede og kan tilbyde vores rare kunder toppen af poppen.

Backup, backup, backup

I naturens sag genererer vi store mængder data i form af video og billeder. Og det skal lagres. Og så skal der tages backup! Selv før EU’s fornuftige lovgivning om at sikre brugernes data har vi haft stor fokus på det. Vi holder altid jeres data sikre, selv mod lyn, ild, hackers og spildt kaffe. Så frygt ej.

Backup, backup, backup

I naturens sag genererer vi store mængder data i form af video og billeder. Og det skal lagres. Og så skal der tages backup! Selv før EU’s fornuftige lovgivning om at sikre brugernes data har vi haft stor fokus på det. Vi holder altid jeres data sikre, selv mod lyn, ild, hackers og spildt kaffe. Så frygt ej.

FASE 4

Postproduktion.

Videoredigering

Æstetisk flotte billeder og gode folk foran kameraet er essentielle når man producerer video, men redigeringen er lige så vigtig. Vi bruger de aftalte parametre om æstetik, tempo og det overordnede mål med kommunikationen og redigerer knivskarpt derefter.

Videoredigering

Æstetisk flotte billeder og gode folk foran kameraet er essentielle når man producerer video, men redigeringen er lige så vigtig. Vi bruger de aftalte parametre om æstetik, tempo og det overordnede mål med kommunikationen og redigerer knivskarpt derefter.

Colorgrading

Et kamera i prisklassen hvori vores ligger, producerer helt “flade” billeder. Farverne er altså meget matte og neutrale, så man i postproduktionen har mest mulig kontrol over hvordan man vil have billedet til at se ud. Processen hvor man tilretter farverne så alle klippene ligner hinanden og understøtter kommunikationen hedder colorgrading.

Før og efter colorgrading. En meget tilfredsstillende proces.

Colorgrading

Et kamera i prisklassen hvori vores ligger, producerer helt “flade” billeder. Farverne er altså meget matte og neutrale, så man i postproduktionen har mest mulig kontrol over hvordan man vil have billedet til at se ud. Processen hvor man tilretter farverne så alle klippene ligner hinanden og understøtter kommunikationen hedder colorgrading.

Grafik

Der er utallige måder at vise grafik i en video. Vi anbefaler altid at få logo og grafik animeret, for derigennem at skille sig mest muligt ud.

Animeret grafik til AAU.

Grafik

Der er utallige måder at vise grafik i en video. Vi anbefaler altid at få logo og grafik animeret, for derigennem at skille sig mest muligt ud.

Feedback via frame.io

Vi abonnerer på en service der hedder frame.io. Det er et fantastisk værktøj, som sparer dig for masser af tid. Igennem denne service er det muligt at skrive noter direkte på videoen, der hvor du ønsker rettelser. Det bliver så synkroniseret til os, så vi nemt og hurtigt kan rette det ønskede.

Feedback via frame.io

Vi abonnerer på en service der hedder frame.io. Det er et fantastisk værktøj, som sparer dig for masser af tid. Igennem denne service er det muligt at skrive noter direkte på videoen, der hvor du ønsker rettelser. Det bliver så synkroniseret til os, så vi nemt og hurtigt kan rette det ønskede.

Feedbackrunder

Hos Rahbek Media har vi 2 feedbackrunder.

  • Rough Cut 1, feedback:
    • Overordnede struktur; rækkefølgen af klip, indholdet af hvert klip.
    • Det generelle udtryk, herunder musik.
    • Grafik, herunder tekst og logo.
  • Rough Cut 2, feedback:
    • Videoens color grade og det generelle udtryk i farver.
    • Mindre detaljer.
    • Sidste ændringer til grafikken/teksten.

Feedbackrunder

Hos Rahbek Media har vi 2 feedbackrunder.

  • Rough Cut 1, feedback:
    • Overordnede struktur; rækkefølgen af klip, indholdet af hvert klip.
    • Det generelle udtryk, herunder musik.
    • Grafik, herunder tekst og logo.
  • Rough Cut 2, feedback:
    • Videoens color grade og det generelle udtryk i farver.
    • Mindre detaljer.
    • Sidste ændringer til grafikken/teksten.

Final Cut

En glædens dag er det, når vi har opfyldt endnu en kundes ønsker, men vi er selvfølgelig også triste over at projektet er afsluttet. Sammen med den finpudsede videofil, tilsendes et par guides:

  • Guide til markedsføring af videoen
  • Guide til promoveringen af videoen
  • Guide til undertekstning af videoen

Final Cut

En glædens dag er det, når vi har opfyldt endnu en kundes ønsker, men vi er selvfølgelig også triste over at projektet er afsluttet. Sammen med den finpudsede videofil, tilsendes et par guides:

  • Guide til markedsføring af videoen
  • Guide til promoveringen af videoen
  • Guide til undertekstning af videoen

FASE 5

Opfølgning.

Succesmåling

Som kvalitetssikring af vores videoer, tager vi efter noget tid kontakt til jer og får en snak om hvordan videoen har virket.

  • Hvordan performer den på de sociale medier?
  • Hvordan har jeres modtagere reageret på den?
  • Hvor mange gange er videoen blevet set, delt og liket?

Vi evaluerer også internt og tjekker op på om alle målene i det indledende creative brief opfyldt, samt hvad vi kan gøre bedre til næste gang. Ingen er perfekte, ikke engang vi.

Succesmåling

Som kvalitetssikring af vores videoer, tager vi efter noget tid kontakt til jer og får en snak om hvordan videoen har virket.

  • Hvordan performer den på de sociale medier?
  • Hvordan har jeres modtagere reageret på den?
  • Hvor mange gange er videoen blevet set, delt og liket?

Vi evaluerer også internt og tjekker op på om alle målene i det indledende creative brief opfyldt, samt hvad vi kan gøre bedre til næste gang. Ingen er perfekte, ikke engang vi.

Er du klar til at få meget mere trafik?