fbpx
Fransk, men også en af de lokale

Renault Clio

Den rette vinkel og ramme

Udfordring

Pedersen og Nielsen er en anerkendt bilforhandler, og de har stor ekspertise indenfor biler. 

De havde et ønske om at skabe videoer, der både repræsenterede Renault Clio’en, men som også indeholdt vedkommende og personlige elementer, som kunne differentiere sig markedet. 

Udfordringen var at finde den helt rigtige vinkling og ramme, som både kunne indeholde Renault Clio, identifikation og lokalitet. Det var vigtigt, at videoen fremtonede mere personlig end de normale bilreklamer.

Områdespecifikke kampagnevideoer
Produkt

Områdespecifikke kampagnevideoer

Produkt

Bilreklamer foregår nærmest altid i smukke franske alper eller i en tjekket modeby, og netop denne præmis kender vi til hudløshed. Den præmis blev vores clue til at gøre det stik modsatte.  

I samarbejde med Pedersen og Nielsen, fandt vi ud af, at der ville være mest blikfang i at lave bilreklamer, der var super lokale, fordi det ville bryde med hele genren.

Pedersen og Nielsen har bl.a. afdelinger i Aalborg, Frederikshavn, Grenaa og Randers, og derfor var det oplagt at lave områdespecifikke kampagnevideoer til afdelingerne.  

Videoerne er centreret omkring kendingsmærker i de forskellige byer og selvfølgelig Renault Clio’en.
Vi var spændte på det nye format, men resultatet blev sindssygt godt og videoerne sikrede en vanvittigt god ROI!

Services

Et creative brief, hvor vi fandt ud af, hvilke typer video Pedersen og Nielsen havde brug for ifht. Renault Clio-kampagnen.

Udvikling af et samlet koncept til de 4 videoer, som derudover også skulle være lidt i tråd med andre videoer, vi har produceret for Pedersen og Nielsen.

Optagedage med Pedersen og Nielsen i 4 forskellige byer og dertilhørende locations. 

De endelige videoer som Pedersen og Nielsen benytter til lokal markedsføring med lokal annoncering.

Resultat

Genkendeligheden, relevansen og annonceringen skabte tilsammen et produkt, der virkelig flyttede ting. Seneste fortalte Pedersen og Nielsen, at videoerne havde opnået et ROI på 500%. Alt i alt en kæmpe succes!

Jeppe Rahbek Kreativ leder og klar til at hjælpe

Har du et spændende projekt i tankerne?

Pedersen og Nielsen x Renault Clio

Pedersen og Nielsen er en forretning, der har eksisteret siden 1964. De forhandler biler og har tilhørende autoriserede værksteder. Derudover bruger de deres store specialviden til at fungere som rådgivere og vejledere for deres kunder, når de handler bil hos dem. I dag har de afdelinger syv forskellige steder i Jylland, så alt i alt går det rigtig godt i deres forretning. 
Inden vi startede samarbejdet med Pedersen og Nielsen, havde de kun brugt professionel video i et meget lille omfang, og derfor så vi et enormt potentiale for at skabe værdi for dem og deres markedsføring med både brede og snævre videoer. 

Netop derfor var det også oplagt at forsøge sig med markedsføring af en specifik bilmodel. Renault Clio er en meget fornuftig og vellidt bil, og det var oplagt at vælge den.

Fransk, men stadig lokal

Målet, for Pedersen og Nielsen, var at differentiere fra den normale bilforhandler-markedsføring. Bilreklamer er nærmest en genre for sig selv. Genren dikterer, at normativt smukke mennesker kører i en vanvittigt skinnende bil. 

De kører højst sandsynligt i Roms gamle brostensbelagte gader, hvor der sjovt nok ikke er et øje. Eller måske kører de i de storslåede franske alper, hvor der selvfølgelig heller ikke er en eneste modkørende. Med andre ord – bilreklamer er vanvittigt polerede, stilistiske og “rene”. Selvom det ser godt ud og vi ser bilen, er der en meget vigtig ting, der mangler – NERVE OG TILHØRSFORHOLD. 

Bilreklamer bliver så stiliserede, at de fremstår helt kønsløse og alt for loyale overfor den faste bilreklame-genre. Pedersen og Nielsen ville gør op med stiliseretheden, og skabe nogle vedkommende videoer

Inden optagelserne gik i gang havde Jeppe møder med Pedersen og Nielsen for at afklare og afgrænse det koncept, der skulle skabe rammen for videoerne. Vi fandt ud af, at ulempen ved bilreklamer er, at de ikke skaber en platform, som seerne kan engagere sig i, men det var dét vi ville skabe.

renault-clio-skov

 Derefter så vi nærmere på mulighederne. Mange muligheder blev diskuteret, men vi fandt frem til, at Renault Clio-videoerne skulle være ultra lokale. Grunden til at vi syntes, at dette greb var så interessant var, at det fuldstændig bryder med den upersonlige bilreklame-genre. 

Vi vurderede, at det i sig selv ville skabe stor opmærksomhed. Konceptet blev i bund og grund skabt ud fra en modsætningsfascination – målet var det stik modsatte af, hvad bilfabrikanter har gjort i årevis. Pedersen og Nielsen er dygtige til det de laver, og de har gode relationer til sine kunder, og dette lokale og nærværende islæt blev grundstenen for videoerne. 

Hver gang vi producerer video, løser vi udfordringer for vores kunder. En af udfordringerne i denne case var, at vi skulle skabe videoer, der præsenterede Renault Clio’en med alt det lækre den har, men samtidig tilføre en lokal følelse og identitet, så seerne fik en følelse af, at reklamen nærmest var en personlig henvendelse til dem. Det var essensielt, at alle kendingsmærkerne fremstod genkendelige, og at settingen generelt var relaterbar, så videoerne talte direkte til de lokale. 

På et helt lavpraktisk niveau havde vi et par mindre udfordringer undervejs i optage-processen. Målet var, at de fire byer skulle fremstå på den lækreste og mest spiselige måde, men vi oplevede, at vejret ikke altid var med os.
Dog er det en udfordring vi kender rigtig godt, og derfor planlagde vi skuddene efter vejrforhold, for at skabe de bedste videoer. 

Très bien!

De endelige videoer blev bygget op som fire lokale fortællinger. Selve strukturen i videoerne er den samme, men lokationerne er forskellige. Videoerne starter således, at seeren ser, at bilen bliver startet, og derefter kører den til et af de fire lokalområder.
Hver video er tematiseret efter, hvilket område de skal repræsentere, og derfor indgår lokalområdets kendingsmærker og seværdigheder i videoerne. 

Videoernes fikspunkt er den turkise Renault Clio, men settingerne skifter. Pedersen og Nielsen valgte denne opbygning af videoerne, fordi den udfylder et enormt hul i markedsføringen af specifikke bilmodeller – nemlig bilreklamer med tilhørsforhold og en lokale følelse. 

Off we go!

Det var en vanvittigt spændende proces at udvikle konceptet omkring Clio-videoerne, og ideerne virkede. 

Videoerne blev skabt med en grundtanke om at skulle figurere og virke lokalt, og netop derfor blev videoerne annonceret lokalt fra de lokale forhandlere. Helt overordnet kan man sige, at det altid er en fordel at annoncere sit content, for på den måde at opnå langt større eksponering for den korrekte målgruppe. 

Hvis videoerne bare var lagt op på almindelig organisk og ‘dødelig’ vis, var de forsvundet i newsfeed’et på ingen tid, men annonceringsmedvinden gav videoerne en masse liv, og det skabte trafik – so to speak. 

Marc Pedersen Kvalitetschef og videonørd

Har du et spændende projekt i tankerne?