fbpx

Sådan gør du: Thumbnails der fanger opmærksomhed på Facebook og Youtube

Del

En god thumbnail er utrolig vigtig for din online video, på Facebook og YouTube.

Den skal hjælpe med at fange den potentielle seers opmærksomhed og vække deres appetit nok til at de ser din video til ende, så du kan sælge dit produkt eller ydelse. Det er faktisk ganske simpelt at lave en meget effektiv thumbnail, ved at følge nogle enkle tommelfingerregler – eller thumbrules, om man vil 😉

Hvad er thumbnails egentlig?

På dansk hedder en thumbnail et miniaturebillede, men vi ser næsten altid det engelsk ord brugt, så det holder vi os også til her. En thumbnail er det billede, som vises før en video afspilles. De findes på alle platforme hvorpå du kan se video, men i eksemplet her tager vi udgangspunkt i Facebook og YouTube, som du ser en række thumbnails på billederne her.

Kendetegn ved en god thumbnail

  • En thumbnail skal vække appetitten hos den potentielle seer.
  • Tænk på din thumbnail som en filmtrailer; i traileren til Ringenes Herre ville Hollywood produktionsselskabet aldrig vise Frodo sidde og pille næse i sin fredelige hytte, tværtimod. De viser hans kampe mod Orkerne og hans fordækte forhold til ringen.
  • Er der et sted du kan sætte din video på pause, hvor billedet beskriver hele videoen? Brug gerne det som din thumbnail. Alternativt kan du, mens du optager videoen, tage et decideret fotografi der opsummerer indholdet.
  • Et ansigt der kigger direkte ind i kameraet er godt til at fange opmærksomhed.
  • Vis ansigter med den følelse eller det humør som din video beskriver. Hvis videoen er sørgelig, så viser du et trist ansigt. På den måde ved den potentielle seer hvad de kan forvente.
  • Hvis du har et stærkt og ikonisk brand, kan du sætte dit logo på thumbnailen (og hvis du ikke ved hvad dit brand er, kan du spørge os om hjælp til at skabe det).

Hos Rahbek Media leverer vi altid videoproduktion som du ønsker; en skræddersyet thumbnail, der følger ovenstående råd. Den skræddersyede thumbnail er altid at foretrække, da du på den måde er sikker på at den indfanger og kommunikerer den som din video også gør.

Sådan laver du en thumbnail på Facebook

1.  Log ind på din Facebook side og tryk på VIDEOER

2.  Find videoen du vil redigere/tilføje thumbnail på og tryk på titlen

3.  Tryk på de 3 prikker og vælg REDIGER VIDEO

4.  Et vindue popper op, og her vælger du MINIATURE

5.  Nu kan du uploade den thumbnail du har fået med til din video, ved at trykke på TILFØJ BILLEDE

Sådan uploader du en skræddersyet thumbnail på YouTube

1.  Gå ind på YouTube, tryk på dit brugernavnsikon og vælg SKABERSTUDIE

2.  Vælg VIDEOADMINISTRATOR

3.  Find den video du ønsker at ændre thumbnail på og tryk REDIGER

4.  For at lokalisere og uploade thumbnailen du har fået med din video, trykker du på knappen TILPASSET MINIATUREBILLEDE

Der er mere..

Har du spørgsmål?

Jeppe Rahbek, kreativ leder og klar til at hjælpe