fbpx

Sådan laver du god storytelling

Del
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email

5 skarpe, der løfter din markedsføring

Storytelling, storytelling, storytelling – det er her, der og alle vegne! MEN vi tror også på,  at det er med god grund. 

God storytelling skal være:

  1. Relevant: Selvom vi historiefortælling er genialt til markedsføring, er det en god ide at starte med at indsnævre lidt. Ikke alle gode historier er gode for din mission. Det er vigtigt, at historiefortællingen er relevant i forhold til dig, din virksomhed og dit produkt. Hvis du ønsker at lede publikum i retningen af dit produkt, og derfor er det vigtigt at historien relaterer sig til det.

  2. Underholdende: Selvom det virker som en selvfølge, kan det være relevant at nysgerrig på sit eget content. Det er en kendt fejl, at virksomheder formidler det, de selv synes er spændende, og dermed taler deres markedsføring til – nå ja- dem selv. Dog er dine markedsføringspenge meget bedre givet ud, hvis du fortæller noget, der interesserer din målgruppe. Det er altid en fordel at spørge flere forskellige mennesker med forskellige baggrund, hvad de synes om det.

  3. Unik: Det er let at falde i en rille, og fortælle alt det, de andre også fortæller, men du har en enorm fordel i, at du har en unik historie. Der er ingen, der har den samme historie som dig eller som kan fortælle den, som du kan.

  4. Let at huske: Storytelling giver en fantastisk mulighed for at differentiere din markedsføring og få din virksomhed til at skille sig ud i mængden. Dog er det vigtigt at være opmærksom på ikke at fortælle den samme historie som dine konkurrenter. Overordnet inspiration er nærmest uundgåeligt, men husk at gøre din video til den, man husker. Læs vores blogpost vi er hardwired til at huske og lytte til historier her.

  5. Relaterbart: Hvis dine kunder, ud fra din storytelling, kan sætte sig i dit sted, er du på rette vej. Måske er din virksomhed meget niche, men uanset hvad er det vigtigt, at du fortæller på et niveau og i et sprog, som de fleste kan relatere til. Storytelling skal helst tale til nogle grundlæggende følelser, som de fleste kan sætte sig ind i. På den måde taler du ikke til eller fra en niche, men til en grundlæggende medmenneskelighed, og det rammer bredere og kraftigere. 

Der er mere..

Har du spørgsmål?

Jeppe Rahbek, kreativ leder og klar til at hjælpe