fbpx

Vi er hardwired til at huske og lytte til historier

Del
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på email

– Og det genererer salg

Storytelling er en kraftfuld måde at lære på. Det kan være svært at fastholde en seer, hvis omdrejningspunktet er døde ting, og det er der en grund til. En af de unikke elementer i storytelling er, at historier formidler viden og mening. Mennesker lærer gennem observationer og første-hånds-beskrivelser og vi deler oplevelserne igennem historier. Dette betyder, at mennesker har en naturlig interesse i historier om andre mennesker, fordi vi udvikler os igennem dem. 

Eksemplerne på, at vi helt grundlæggende interesserer os for mennesker og deres vidnesbyrd, er mange. Teenagepiger, der lever et almindeligt liv, ser videoer med andre teenagepiger, der lever et almindeligt liv, på Youtube. Vi læser bøger om almindelige mennesker, der lever et almindeligt liv osv. Igennem menneskets historie har det været en fordel, at mennesker har haft muligheden for at overlevere fortællinger og vidnesbyrd, for på den måde at indsamle erfaringer og viderebringe viden. Hele den proces er det vi i dag kalder evolutionen. 

I en markedsføringssammenhæng er denne hjerne-indstilling en enorm fordel. Hvis man formår at lave en fængende, oprigtig og spændende fortælling, har biologien allerede forudsat, at din målgruppe hører efter. Og ikke nok med det – de husker dig også. Kan vi bede om mere? We think not! 

Der er mere..

Har du spørgsmål?

Jeppe Rahbek, kreativ leder og klar til at hjælpe